Teksti:
Markus 2:1–12  kirkkoraamatusta.
Englanniksi mp3 SermonAudio.

Havainnot:
Jeesus asui tuohon aikaan Kapernaumissa. Kerrottu tapahtuma sijoittuu Kapernaumiin.
Kotikaupungin väkeä, ja mahdollisesti muitakin, kiinnosti, mitä Jeesus tekee, koska sana hänen kotiinpaluustaan kiinnosti siinä määrin, että väkeä tuli tungokseen asti heti, kun kuulivat, että Jeesus on palannut. Jeesus ei mitenkään pyrkinyt julkisuuteen, muta ei tässä vaiheessa myöskään vetäytynyt. Ei ole tietoa, kuinka kauan lepraa sairastavan parantamisesta oli kulunut, mutta tämä tapahtuma ja Pietarin anopin parantaminen luullakseni selittävät Jeesuksen kansansuosiota.
Jeesus ei kuitenkaan keskittynyt parantamistoimintaan, vaan Sanan julistukseen.
Välimeren ilmastossa vielä nykyisinkin normaalit tasakattotalot, joiden katolla on yksityistä ulkoilmatilaa oleiluun, olivat jo tuolloin muodissa. Sellaiselle kattoparvekkeelle halvaantuneen miehen neljä kantajaa kiipesi. Mistähän mahtoi johtua, että miehet ryhtyivät purkamaan kattoa? Markus kyllä kertoo, että tungos oli kova eikä sisään päässyt, mutta olisivathan he voineet odottaa ulkonakin. Vastausta ei ehkä saada tietää; arveluja voidaan esittää.
Mies oli halvaantunut. Sitä emme tiedä, mikä miehen halvauksen oli aiheuttanut eikä itselläni ole tietoa siitäkään, kuinka yleisiä halvaustilat tuohon aikaan olivat. Nykyisin aivohalvaus on pelätty, vammauttava sairaus. Halvauksen voi aiheuttaa myös onnettomuus, jossa selkäranka vioittuu. Voimme arvella, että mies ei kyennyt puhumaan lainkaan. Halvaantuneen miehen uskosta Markus ei puhu mitään, mutta saatamme päätellä, että halvaantuneen miehen mielessä risteili itsesyytöksiä tai kysymyksiä siitä, miten paha ihminen hän mahtaa olla, kun tällä tavoin on päässyt käymään. Juutalaisen tietääkseni yleisen ajattelun mukaan sairauas oli synnin suoranaista seurausta eikä mies mitä ilmeisimmin ollut välttynyt kuulemasta tuollaista – päätellen siitä, mitä Jeesus sanoi (jae 5). Emme tosin voi tietää, miksi Jeesus sen sanoi, voimme vain arvella, että Jeesus tosiasiallisesti tiesi, mitä ihmiset mielissään pohtivat. (Tällaista voi päätellä joistain muistakin Raamatun kohdista.)
Jeesus vastasi mitä ilmeisimmin miehen syvimpiin ongelmiin sanoessaan "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi." Kaikkia tuollainen puhe ei todellakaan miellyttänyt. Lainopettajien mielestä Jeesus ylitti valtuutensa ja asettui asemaan, joka kuului Jumalalle. Oliko heidän kantansa perusteltu? Oliko se oikea? Oliko se humaani?
Jakeessa 8 on uusi viite siitä, että Jeesus tiesi, mitä ihmisten mielissä liikkui. Jeesus tarttui härkää sarvista. Hän esitti (jae 9) kriitikoilleen tiukan kysymyksen. Puhuahan aina voi. Väittelynkin voi voittaa, jos on hyvä suustaan. Halvaantuneen parantaminen pelkän sanan voimalla on teko, joka edelleenkin saisi moniammatilliset kuntoutustiimit haukkomaan henkeään. Aivohalvauksen tai liikenneonnettomuuden jälkeisen halvanntumisen seurauksena Suomenkin saisraaloissa ja kuntoutuslaitoksissa on pitkäaikaishoidossa tuhansia ihmisiä, joita yritetään kuntouttaa sellaiseen toimintavalmiuteen, että he kykenisivät suoriutumaan arkisesta elämästään mahdollisimman omatoimisesti.
Vaikka lääketiede on 2000 vuodessa edistynyt aimoaskelin, edelleenkin tällainen (jae 10-) näyttö vakuuttaisi ihmiset.

Tulkinta:
Mitä tämä merkitsi noille ihmisille? Mitä tämä merkitsee  yleisesti ottaen? Mitä se saattaisi merkitä meille?
Mitähän Markus tuli kertoneeksi lukijoilleen? Mitä Jeesus tuli osoittaneeksi kuulijoilleen, yleisölleen, meille, jotka 2000 vuoden kuluttua luemme näistä tapahtumista?
(Ainakin tähän toivon kyllä lähinnä lukijakommentteja.)
Jeesus tietää sekä hyvät että pahat ajatuksemme, pelkomme ja kyräilymme. Hän ei jätä niitä omaan tietoonsa, vaan sairasta kunnioittaen nostaa tämän vanhurskaan asemaan ja poistaa yhteisöltä aseet ennakkoluuloon ja kyräilyyn. Toisaalta hän pistää itsetyytyväiset ja asioista perillä olevat kirjansa oppineet ahtaalle. Emme tiedä, miten paikalla olleet lainoppineet asian ottivat, mutta loogista olisi, että tapahtumat olisivat järisyttäneet heidän uskonsa perusteita. Jos vain Jumala voi antaa syntejä anteeksi, kuka kumma tämä on?
Emme saa tietää, mitä parannetun miehen mielessä tapahtui, kun hän pääsi liikkeelle. Silti voimme juutalaisen ajattelutavan tietäen uskoa, että siellä tapahtui muutakin kuin se valtava ilo siitä, että toimintakyky ei enää ollut kiinni monen muun henkilön työpanoksesta.

Sovellus:
Itselleni tämä tapaus antaa ajattelemisen aihetta: Jumalalta en voi salata todellisia ajatuksiani. Tieto on toisaalta helpottava, toisaalta se herättää huolestuneisuutta.
Tapaus pistää myös ajattelemaan kahdesti ennen kuin lausahdan mielipiteeni siitä, miksi jollekulle käy, kuten käy.

Lisää aiheesta:
Jukka Norvannon Radioraamattukoulu, Sansa.
Nykytietoa halvauksesta ja sen hoidosta, Terveysportti.