Edellisestä alkuperäisen idean mukaisesta Raamis-postauksesta on kulunut aika tarkalleen vuosi. Nyt Matilda on patistellut liikkeelle. Raamis ei ole lopahtanut, onpahan vain odottanut, että saisi kaverin tai kavereita. Kiitos sulle Matilda siis kovasti.
Jospa tavoitteena olisi sellainen tyypillinen raamistahti, viikottainen päivittäminen?

Teksti:
Markus 1:40–45 kirkkoraamatusta
Englanniksi Audio Biblesta (joudut itse etsimään Markus 1:n ja koko luku on kuunneltava kerralla)

Havainnot
Ehkä kannattaa avata omaan ikkunaansa Mark. 1.
Tapahtumapaikka on mitä ilmeisimmin jossain Kapernaumin tienoilla, sillä edellä kerrottu tapahtuu Kapernaumin naapurikylissä ja seuraava tapahtuma sijoittuu jälleen Kapernaumiin.
Lepra, Hansenin tauti eli Raamatun sanastossa spitaali, oli tuon ajan sitkeä tartuntatauti, joka ei vieläkään ole kadonnut maailmasta. Jeesus kosketti miestä, jota juutalaisen lain mukaan ei olisi missään tapauksessa tullut koskettaa. Tartuntavaara tunnettiin.
Jeesus sääli sairasta. Voimme arvailla säälin syitä: sairaus tekee kamalaa jälkeä ihmisen kehossa, sairauteen liittyvät lait eritivät tehokkaasti ihmisen niistä, jotka aikaisemmin olivat olleet läheisiä, juutalaisten ajatteluun kuului, että ihminen oli tehnyt jotain pahaa, jonka tähden häntä rangaistiin sairaudella (Joh. 9:1).
Jeesus ei käskenyt levittää sanaa. Mistähän syystä?
Mies käyttäytyi kuin uhmaikäinen lapsi, jota äiti tai isä on kieltänyt puhumasta. Miksi näin?
Seuraukset tästä hyvästä työstä olivat Jeesuksen kannalta ei-toivottuja, vai olivatko.
Julkisuus tuo sekä hyvää että huonoa tullessaan. Näin oli Jeesuksenkin aikana ja se koski hänenkin toimintaansa.

Tulkinta
Jeesus ei torjunut avunpyytäjää. Tällä hän nähdäkseni osoitti, että mies on Jumalan luoma ja siis Jumalan lapsi, sairaudestaan huolimatta, vaikka ympäristö muuta viestittäisikin ja vaikka ympäristö tosiaan muuta viesti: juutalainen ympäristö kytki sairauden ja synnin suoraan yhteen. Ihmiset pitivät sairautta ja vastoinkäymisiä synnin seurauksena. Tästä riesastahan joutui kärsimään jo Vanhan testamentin Job, jolle myötätuntoa osoittamaan tulleet ystävät alkoivat lopulta ladella "totuuksia" Jumalasta ja siitä, että Jobilla sittenkin oli jotain salattavaa. – No, kenellä ei olisi. Oli Jobillakin syntejä tunnollaan, mutta siellähän ei ollut Jobin kirjan mukaan selitys Jobin kärsimyksiin. Vanha testamentti siis antaa paljon pohdinnan aihetta eikä ole mitenkään yksioikoinen kärsimyksen ja synnin suhteiden pohdinnassa, vaikka jo 1. Mooseksen kirjan 3. luvussa paljastuu, miten kärsimys luikerteli maailmaan.
Jeesus ei pelännyt tartuntaa. Hänen luottamuksensa Jumalan hallintaan oli suurempi kuin meidän. EI Jeesus kuitenkaan sairauden yläpuolella ollut. Hän oli ihminen. Me tiedämme, että hän tuli kantamaan ihmisten synnin, sairauden ja kuoleman taakat, kuten profeetta Jesaja oli puhunut.
Jeesus otti miehen tähden riskin, että joutuu uskonnollisen kritiikin kohteeksi. Samalla hän tuli ilmaisseeksi, että muotoseikkojen pikkutarkka noudattaminen saattaa olla Jumalan tahdon mukaisen toiminnan vastakohtakin; olihan lain ydin Jumalan ja lähimmäisen rakastaminen.

Sovellus
Jätänpä pitkälti kommenttilaatikon varaan sen, mitä tämä teksti voi tänä päivänä elämässämme merkitä. Itselleni tuli mieleen hiv/aids, jota nykyisin moni pelkää samaan tapaan kuin lepraa 2000 vuotta sitten pelättiin ja johon tänään liitetään samantyyppisiä syyllistäviä ajatuksia. Voisimme kai ainakin osoittaa normaalia lähimmäisenrakkautta niitä kanssaihmisiä kohtaan, jotka ovat saaneet tartunnan?

Muualla selitettynä:
Jukka Norvannon radioraamattukoulu Raamattu kannesta kanteen.

Muuta aiheeseen liittyvää:
Pohdintaa sairauden ja synnin suhteesta Kolmannen huoneen kynnyksellä entryssä Eheytymisen ihme (vuodelta 20059, Ellinoora.